معمولاً معلمان مدارس در نگارش اقدام پژوهی از شیوه تقویت مثبت برای تحکیم مدیریت و رهبری خود در کلاس استفاده می‌کنند. اثربخشی این شیوه، به خصوص در کلاسی که خوب اداره نمی‌شود

بهترین شیوه های مدیریت کلاسی و در اقدام پژوهی


معمولاً معلمان مدارس در نگارش اقدام پژوهی از شیوه تقویت مثبت برای تحکیم مدیریت و رهبری خود در کلاس استفاده می‌کنند. اثربخشی این شیوه، به خصوص در کلاسی که خوب اداره نمی‌شود، ناچیز است و می‌توان گفت حداقل بعضی رفتارهای نامطلوب دانش‌آموزان در کلاس از عوارض و نتایج همین زمینه اجتماعی نا امن یا نا مطمئنی است که معلم ایجاد کرده است. به عبارت دیگر، در هنگام اجرای اقدام پژوهی وقتی معلم در یک جلسه از دانش‌اموزان انتظار دارد که تکالیفشان را انجام دهند و با دقت و وسواس مراقب کار و فعالیت آنان است و در این راه نیز افراط می‌کند و در جلسه دیگر حتی رفتارهای نامناسب آنان را نیز نادیده می‌گیرد، میزان رفتارهای نامطلوب دانش‌آموزان افزایش می‌یابد.

در چنین شرایطی به جای اینکه معلم به تلاش در زمینه اجرای اقدام پژوهی در کلاس و روشن ساختن این هدف‌ها برای دانش‌آموزان بپردازد، بر این اعتقاد گاه افراطی خود اصرار می‌ورزد که دانش‌آموزان توانایی لازم برای یادگیری را دارند. بنابراین، باید کاملاً به حال خود گذاشته شوند. معلمان باید به دانش‌آموزان کمک کنند برای فعالیت‌های کلاسی و غیر کلاسی خود برنامه‌ای آماده سازند و کار یا میزان یادگیری خود را نیز شخصاً ارزیابی کنند. آنچه در این موارد اهمیت دارد این است که دانش‌آموزان باید مهارت لازم را برای برنامه ریزی فعالیت‌های خود کسب کنند و این نوع برنامه‌ریزی را آنچنان انجام دهند که همیشه نوعی تعادل بین خودفرمانی آنان و معلم فرمانی یا راهنمایی معلم برای تصحیح اشتباهات و ارزیبی عملکرد دانش‌اموزان برقرار باشد.

یکی از روش‌های ارتقای امنیت روانی بخصوص در اجرای اقدام پژوهی در کلاس‌های درس ایجاد رویه‌ها و روش‌های ملایم در معماری کلاسی است. بیشتر مدارس از معماری‌های سخت در محیط‌های کلاسی استفاده می‌کنند و ابزارهای مصنوعی و سخت به کار می‌برند. دانش‌آموز در این محیط‌ها احساس راحتی نمی‌کند، در صورتی که دانش‌آموزان تمایل دارند در محیط کلاس راحتی و ایمنی بیشتری داشته باشند. مثلاً با نشستن روی میز و صندلی کلاس احساس راحتی کنند و پس از مدتی دچار خستگی جسمی نشوند، زیرا در پی آن زدگی و خستگی تحصیلی پدید می‌آید.

روش دیگر ارتقای امنیت روانی در کلاس درس، نحوه چیدمان کلاس درس است تا دانش‌آموز بتواند آزادی بیشتری داشته باشد  به راحتی با همکلاسی‌های خود در تعامل باشد.

معلمان در نقش مدیران کلاس برای اطمینان از موفقیت راهبردهای آموزشی در کلاس به رویکرد برنامه‌ریزی نیاز دارند. برای برنامه ریزی و استفاده از نظرات دیگران از دانلود اقدام پژوهی بهره میگیرند.

در مرحله چهارم، معلمان اطمینان حاصل می‌نمایند که محیط آموزشی برآورده کننده تمامی نیازهای کلاسی و فردی دانش‌آموازن است. این امر بدون تلفیق موفق فناوری آموزشی در کلاس‌های درس میسر نخواهد بود. برخی مواردی که به واسطه آن می‌توان چنین امری را تسریع کرد عبارت‌اند از ایجاد سخت‌افزار، نرم‌افزار، و رسانه‌های رایانه‌ای کافی در محیط‌های آموزشی و وجود مواد آموزشی مناسب در این امر که موجب تأمین نیازها و اهداف ازقبل تعیین شده می‌شوند.

در رابطه با فرایند های بهبود مدیریت کلاسی بانک فایل پژوهشی معلمان مقالات بسیار گرانبهایی را برای معلمان عزیز تهیه و تنظیم نموده است و به کمک سایت سئو میر که در زمینه سئو فعالیت گسترده ای دارد در اختیار معلمان گرانقدر گذاشته است. معلمان عزیز می توانند با مراجعه نموده و از هزاران فایل مفید و ارزشمند که در این پایگاه موجود است استفاده نمایند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان